• 20.04.2017 kl. 09:46

Så ærlig som det kan bli

God morgen!
// Innlegget er ikke sponset og inneholder råmateriale av egne meninger.

Akkurat nå sitter jeg og nipper til et glass med frossen frukt, melk og måltidserstatter med vaniljesmak fra Herbalife. Jeg vil komme med en grundigere omtale når jeg har fått prøvd ut litt mer. Akkurat nå har jeg en prøvepakke som jeg fikk i bursdagsgave fra min søster. Jeg er kritisk ut av en annen verden, men har ingenting i mot å prøve noe nytt. Dette vil være en ærlig, kritisk og en ikke sponset omtale. 


Jeg har hele tiden trodd at måltidserstattere er noe tull, og da spesielt drikke. Jeg har nå drukket meg mett på smoothie med måltidserstatter, men jeg er fremdeles skeptisk. Blir forbrenningen økt? Hva skjer når jeg begynner å spise fast føde til frokost igjen? Jeg kommer selvsagt til å variere fast føde, og disse erstatterne, da disse bare kommer til å bli brukt til frokost, og til nød de gangene om kveldene jeg ikke orker å vente to timer på å legge meg etter mat.


SÅ SUR: Jeg ser alltid så sur ut om morningen. Blir ikke mer ekte enn et ekte morratryne på blogger. Ikke har jeg prøvd å legge inn en innsats på å få bildet fint heller.

Det som skal være kjekt med måltidserstattere, er at man slipper å bruke mye tid på kjøkkenet. Spesielt greit for meg som vil ut å gjøre andre ting enn å stå på kjøkkenet, selv om det jo også er gøy til en viss grense om man har alt av utstyr på plass. Med dårlig tid blir det fort dårligere måltider som ikke metter lenge nok, som heller ikke er spesielt sunne. Med en måltidserstatter skal du visstnok få i deg i det minste et sunt og næringsrikt måltid om dagen, og det skal visstnok hjelpe på trøtthet og slapphet. Noe jeg håper det gjør, men det får tiden vise. I det minste får jeg i meg frokost og får en god start på dagen! Jeg har også i en periode bare spist et måltid om dagen, så det blir det en endring på nå, takk gud for det.

Men en ting har det definitivt gjort... og det er å ha satt fart på magen min... Ser deg senere!

  • 08.04.2017 kl. 13:59

Da var endelig kommentarfeltet oppe å går!

Jeg må utrette en stor takk til webdesigneren Kristine Valberg som står bak KvDesign. Hun hadde god tid til å hjelpe meg med alle spørsmålene jeg hadde til å få kommentarfeltet oppe å gå. Prøvde selv å se på kodene, men det er minimalt av forståelse jeg har for koding. Derfor er det greit å få hjelp av flinke folk som vet hva de driver med.

Det neste blir vel kanskje en header, men jeg liker godt bloggen slik den er nå. Fint å ikke være så mainstream heller. Selv om en header fint kan vise hva en blogg handler om. 

Siden til KvDesign finner du: HER



 

  • 06.04.2017 kl. 14:22

Kjøp påskeegg til 13,- og ødelegg naturen


BILDEKILDE: Her

Påskekrigen er i full gang. Butikkene gikk ut og mente at de var ferdige med priskrig. Men hva har skjedd nå? 

Palmeolje-egg til 13,- for en pakke?! I tillegg skal de dumpes ned et par kroner til om bare noen dager? For meg som har vært student ved en folkehøgskole med fokus på fred og solidaritet, gremmes jeg. 

Hvorfor, bare hvorfor?

Jeg kommer aldri til å kjøpe disse eggene igjen, ikke bare ødelegger de regnskogen. De smaker høgg.

De uten palmeolje smaker ti ganger bedre. Sjokoladen smaker faktisk sjokolade og kremen inni egget, er mindre kvalmt enn det som er i de med palmeolje. For meg som bryr meg om naturen, som sorterer søpla og som lett spiser mat som har gått over utløpsdato, sier saken seg selv. Jeg kommer aldri til å kjøpe disse eggene igjen. Aldri. Da kjøper jeg egg som smaker godt, og som jeg kan spise med god samvittighet. For selv om jeg vil ned i vekt, er det fullt lovlig å kose seg med godis i påska. Men jeg ødelegger ikke regnskogen og fremtiden til mine eventuelle barn for det om!

  • 05.04.2017 kl. 12:16

Du blir feit av påskegodt

I de siste dagene har dagligvarekjedene satt ned prisen på smågodt, til tross for at de i fjor uttalte seg med at priskriger er de ferdige med. Nå er det nå en gang slik at dagligvarekjedene alltid har konkurrert om priser, og da spesielt under høytider. Media dekker så klart dette, for det er allemannseie å vite hvor man får de billigste tilbudene fra, og det er ikke til å legge under en stol at dette skaper klikk. Og klikk er noe alle nettaviser er opptatte av for å skape et levebrød for seg selv. For å skape et levebrød for seg selv, er man også avhengige av pluss-løsninger, men det er derimot en helt annen historie, som jeg ikke kommer til å gå innom nå.



Nettavisen melder at kjeder som Rema 1000, Kiwi, Coops kjeder Extra og Obs har redusert prisene til 6,90 pr. hg. Noe som er en litt høyere pris enn fjoråret som var på 2,90 pr. hg. Det er fremdeles billig, men det er mulig at det ikke blir like mye hamstring i år som i fjor, men det får bare påska vise.

Om det derimot skjer, er flere bekymret for at du skal gå opp i vekt i påska. 

Men blir du virkelig feit av litt påskegodt?
Vi journalister skal få frem flere sider av samme sak, og går dermed til verks for å finne ut av hva som har blitt satt ned i pris. Vi finner ulike vinklinger, gjør research og finner gode intervjuobjekter. Denne påska har flere sunne påskevarer blitt satt ned i pris. 

Men ligger det i blodet til en nordmann å hamstre inn frukt og grønnsaker i stedet for godterier, og da spesielt i påska? 



Om det du vil er å handle inn påskegodt i stedet for mat, er dette helt og holdent opp til deg selv. Kan hende at blodsukkeret ditt svinger som en yo-yo i full fart, og du kjenner det på både humør og form. Men det er det ingen andre enn du som kan gjøre noe med. 

Det kan hende at du går litt opp i vekt i påska om du spiser deg fordervet på snop og annet digg, men mye av dette er faktisk vann som du lett går av deg igjen. Påska varer ikke så lenge, at det du går opp i vekt, forblir der. Om du derimot har lyst til å ha humøret og formen på plass, anbefales det at du går deg noen turer. Eventuelt en skitur på påskefjellet om været tillater det. Bli med barna dine å lek i snøen, eller spill fotball med dem om det ikke er snø. 

Det viktigste i påska er tross alt å ha det fint i lag med dem du er glad i.

  • 04.04.2017 kl. 22:30

God påske!

Dette er meg for tiden. Ser ikke ut som meg selv. Merkelig hva 13 ekstra kilo på kroppen gjør. Men hva gjør vel det? Det er påskeferie! Og endelig har jeg tid til sying og negledesign. Noe jeg skal gjøre i morgen. Er for støl til å dra på trening igjen. Restitusjon er også viktig, vet du!

  • 04.04.2017 kl. 16:35

Kjører i gang NÅ!

Bare en liten vennlig påminnelse om at live-sendingen er like rundt hjørnet.

Se den HER 


 

  • 04.04.2017 kl. 10:51

Still meg spørsmål på direkten!

...Eller bare kom innom og si hallo. Alltid trivelig det også. 

Jeg går LIVE for første gang. Og for de som vil være med på livesendingen kan du finne den her: 
TRYKK

Jeg går live 1700. Gleder meg til å se deg der! 
* En påminnelse kommer en halvtime før på bloggen. 



 

  • 03.04.2017 kl. 14:44

Ned i vekt i egen stue

Er det virkelig mulig? 
- Ja, det er det!

Det at man trenger fancy utstyr, siste skrik av treningsklær og et dyrt medlemskap på treningssenter for å gå ned i vekt, er oppskrytt. Hvorfor ikke like så gjerne ta stua til bruk?

Det er tre ord som går igjen om man skal ha suksess ved å gå ned i vekt: Kosthold, trening og repetisjon. Ikke hvor man trener eller hvilket utstyr man har.


UNØDVENDIG: Å dra en tur på treningssenter er unødvendig om du skal ned i vekt.

Hvor ofte og hva?
Til å begynne med er det fint med en-to treninger i uka. Etterhvert kan man tilføre en eller to dager ekstra. Det viktigste er uansett å komme i aktivitet. Går det ikke ukentlig til å begynne med, er det bare å gi seg i kast med treningen igjen. Det tar omtrent 20 dager å få en ny vane, så ikke fortvil om du ikke får det til med det første. Det er fullstendig normalt, bare prøv igjen.

Det å variere kan være lurt. Her kan det f.eks. innebære en cardioøkt på stuegulvet, noen styrkeøvelser, en time med dans eller en joggetur. Eller hva med yoga? Prøv å vær litt ekstra aktiv der du kan være det. Dette kan være samtidig som du ser på TV, når du lager mat, og gjør husarbeid. Visste du forresten at en times husarbeid kan telles som en treningsrunde bare man gjør det tilstrekkelig? 



Ta huset til bruk
Har du ikke fancy utstyr som vekter og yogamatte? Fortvil ikke! Her er det fullt mulig å bruke tomme colaflasker som vekter, bare fyll de opp med vann. Bruk noen pledd du ikke er redd for som matte og bruk trappene ved å løpe opp og ned, å bruke et helt vanlig tau som hoppetau er også mulig. 

Gjør øvelsene riktig!
Noe av det viktigste for å unngå slitasje på muskler og ledd når man trener, er å gjøre øvelsene riktig. For eksempel kan en enkel svai i ryggen når du gjør planken kan gi deg fæle ryggsmerter.

Internett
Internett er og forblir en helt genial oppfinnelse. Du kan finne mye god treningsmotivasjon på blant annet YouTube. Dette er også videoer som gjør det mulig å trene hjemme, ved at du får en innføring i hvordan du skal ta øvelsene. La oss kalle det en virtuell gruppetime!:
Blogilates
FitnessBlender
The Body Coach TV
Yoga With Adriene

  • 02.04.2017 kl. 22:41

Begynner med radio!

Jeg er inne i veldig spennende tider for tiden, om jeg kan få si det selv. Jeg har i over en god stund vært en ivrig Girl Geek her i Trondheim. Med det kommer det spennende muligheter. Det neste som står på planen er å gå igjennom det vi lærte på DIGS her om dagen. Nemlig podcast. Girl Geek er i oppstarten for høstens radiosendinger og fra høsten av kan du høre oss på Radio Trondheim.

Dette blir spennende!

  • 21.03.2017 kl. 13:00

Tidsklemma er den største utfordringen

Som student, frilanser og telefonintervjuer med flere prosjekter gående om dagene, er tidsklemma min største utfordring når det kommer til trening. Det er i grunn ingen unnskyldning, for om man bare planlegger dagene bedre, skal alt være mulig. Jeg har lært meg å ha fortgang på sakene jeg holder på med, da det har gått fra en og en halv uke til et par timer på en sak. Det avhenger selvsagt av hva det er snakk om, men jeg begynner å kjenne meg selv bedre nå. Hva jeg bruker tid på og som ca. hvor lang tid jeg kommer til å bruke. 

Jeg kommer til å sette opp en plan hver uke fremover, på hva jeg kommer til å bruke tid på. Denne uken er det blant annet årsmøte med journalistlaget for studenter, der jeg er sosialansvarlig. Jeg har meldt meg frivillig for å være med på neste sesong med Girl Geek Radio. Vi er enda i planleggingsfasen og vil ha et møte på torsdag. Det er legetime i morgen, skolen, husarbeidsplikter (som forøvrig også kan fungere som trening), to kveldsvakter på jobb, osv. Så er det det jeg har lyst til å gjøre som er tidkrevende, som det å lage negledesign-videoer, blogge, spille dataspill, være med venner, osv. Det eneste som egentlig er viktig her er å ha tid med venner. Man burde aldri, aldri, aldri ta vennene sine for gitt.

 

  • 20.03.2017 kl. 22:00

7 tips for å gå ned i vekt

Noen ganger får man seg bare ikke over dørstokkmila selv om man gjerne vil. Her har jeg samlet sju tips for deg som vil ned i vekt.


Sett pris på måltidene.
For å gå ned i vekt kreves det å spise regelmessig og sunt. Du kan godt skeie ut noen ganger, men hold det til en begrensning. Jo lengre du er fra snacks, jo lettere blir det å avstå neste gang. Men ikke ha noe som nei-mat, da dette ofte kan trigge en til å spise dette oftere. Å gå ned i vekt skal ikke være noe du straffer deg med. Husk at dette er noe du vil gjøre over en stund, da det å gå ned i vekt tar tid.

Drikk nok vann.
En dehydrert kropp fungerer rett og slett bare ikke. 

Sett deg mål.
Små delmål er lettere å oppnå enn et stort mål. Ut fra små mål vil du oppnå større innsatsvilje og se på det du holder på med som et morsomt prosjekt. Et godt tips kan være å ha deg en bok der du skriver ned dette.


Mål fremgangen.
Å måle antall centimeter rundt omkring på deler av kroppen en gang i måneden med et målebånd, kan også gi deg en pekepinn på hvor du er på vei. Dette kan peke i begge retninger, og kan gi både ergrelse og glede. Å sette deg en plan på antall repetisjoner på en enkelt øvelse vil også muligens fungere.

Vær i energiunderskudd.
Å gå ned i vekt er 70 % mat og 30 % trening. Finn ut hvor mange kalorier du trenger hver dag. Du finner mange gode kalkulatorer om dette på nett, blant annet HER. Eller du kan regne ut selv ved å følge denne formelen: (9.99xhøyde)+(4.92xvekt)+(6.25xalder) = vanlig forbruk. For å være i energiunderskudd må du være under det kroppen din trenger om dagen.

Ha en/flere treningskamerat(er).
Å ha mål med en treningskamerat kan være tingen om du sliter med å komme deg på trening, og du føler at det å være alene er kjedelig. Her kan man pushe hverandre og gi hverandre ros om man er flink.

Sjekk ut forskjellige apper og YouTube-brukere.
S-Health, Fitnessblender, diett.no for å nevne noen få.

  • 19.03.2017 kl. 14:11

Opp 13 kg. Nok er nok!

Nå er det lenge siden jeg har postet noe her på bloggen. Jeg føler at jeg må starte opp denne nå igjen i og med at mye av treningsmotivasjonen var å finne nettopp her.

Etter at jeg fikk korsryggbetennelse i fjor, og at det fremdeles gjør litt vondt av og til, har motivasjonen forduftet. Kostholdet er så som så. Kostholdet er egentlig ikke noe jeg bryr meg om lengre. Men nok er nok! Jeg veier nå 76 kg. Og det skremmer meg litt. Om jeg ikke gjør noe med det, kommer jeg til å være tilbake til der jeg var. 88 kg på en 160 cm lang kropp. Elendig form. Depresjoner. Sakte tankegang. Humørsvingninger ut av en annen verden. Nok er nok!

  • 24.06.2016 kl. 16:08

Negledesign - Inspirert av sommersola







Jeg har klart det utrolige... jeg fikk ikke til å gå skikkelig i går, så jeg måtte bli hjemme. Ble visst hjemme i dag også. Så i dag forsøkte jeg "scraping-plate" for første gang, siden jeg kjeder meg og fordi negledesign er gøy. Jeg merker at jeg er i mangel på norske ord... for jeg skulle gjerne benyttet meg av det norske språket når det kommer til negledesign her på blogg.no. På Instagram slipper jeg det. Om du forresten ønsker kortere videoer, kan du gjerne følge meg på Instagram. Holder på med en ny video nå, en som skal passe hos blogg.no, der jeg snakker mer, og en til Instagram der det går FORT. Så jeg som snakker i ett sett i over flere minutter, blir fort for overflødig. En video på Instagram kan kun være på ett minutt, så det sier seg kanskje selv. 



Gjerne følg meg, så følger jeg deg nok tilbake! 


Jeg vet ikke når neste design blir, siden jeg jo har sommerjobb som rørlegger i sommer, og neglene er både korte, og tar lang tid å "forberede". Men kanskje de to siste ukene på juli? De to ukene sitter jeg jo bare på kontor likevel! Eller... bare og bare... men jeg blir i alle fall renere av det, haha.

 

Uten mønster, men bare gradient, ooooh... me likey, dette er venstrehånda mi, så beklager for mess! 


 

  • 22.06.2016 kl. 07:26

Negledesign - Minnie Mus

Så utrolig mange feilmeldinger som har kommet med denne videoen, at det halve kunne vært nok! Det har aldri vært så vanskelig å laste opp en video, som nå, men ENDELIG er den ute! ENDELIG er den her! Man blir litt sprø når man får feilmeldinger som "kan ikke publisere fordi videoen ikke inneholder en video", altså... hva tar du meg for? Men faktisk ble redigeringen bedre av alle feilmeldingene, for jeg var nødt til å gjøre redigeringen helt på nytt igjen på grunn av en annen feilmelding. Går ikke an å bruke filer rett fra kameraet først, vett. Man må først kopiere alle filene man skal bruke over i en annen mappe, for så å bruke disse i stedet. Jeg ser ikke hva som er forskjellen? Men uansett, den er her! Happy watching! 

Ser deg senere en gang! 



 

  • 22.05.2016 kl. 08:45

Video: DIY 2D-Comic nailart

Dette er en stor dag for bloggen! Endelig kommer den første av mange videoer! Dette må jo bare feires! 

FARGER:
OPI - Pink Flamenco 
Deborah Lippmann - Don´t Tell Mama
Ciaté - Snow Virgin
Det føles alltid litt kleint å gjøre noe nytt, men jeg trøster meg selv med at jo mer man gjør ting, jo flinkere vil man bli. Blir som da jeg lakkerte neglene mine de første gangene. Søl OVERALT. Ikke like mye søl nå, så det er jo håp!

-----------------------------------------------
Når du leser dette er jeg nok på vei hjem. Det blir en lang dag med reising. Jeg vil ikke komme hjem til Trøndelag før i halv åtte tiden på mandag, men jeg regner med at det vil gå fint. Det må det jo bare. Det vil bli godt å komme hjem, kjenner jeg, selv om jeg kommer til å savne varmen og det trivelige folkeslaget. Frister allerede å komme tilbake. 




RESULTAT

 


#negledesign #kunst #design #neglelakk #rosa

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits