• 20.03.2017 kl. 22:00

7 tips for å gå ned i vekt

Noen ganger får man seg bare ikke over dørstokkmila selv om man gjerne vil. Her har jeg samlet sju tips for deg som vil ned i vekt.


Sett pris på måltidene.
For å gå ned i vekt kreves det å spise regelmessig og sunt. Du kan godt skeie ut noen ganger, men hold det til en begrensning. Jo lengre du er fra snacks, jo lettere blir det å avstå neste gang. Men ikke ha noe som nei-mat, da dette ofte kan trigge en til å spise dette oftere. Å gå ned i vekt skal ikke være noe du straffer deg med. Husk at dette er noe du vil gjøre over en stund, da det å gå ned i vekt tar tid.

Drikk nok vann.
En dehydrert kropp fungerer rett og slett bare ikke. 

Sett deg mål.
Små delmål er lettere å oppnå enn et stort mål. Ut fra små mål vil du oppnå større innsatsvilje og se på det du holder på med som et morsomt prosjekt. Et godt tips kan være å ha deg en bok der du skriver ned dette.


Mål fremgangen.
Å måle antall centimeter rundt omkring på deler av kroppen en gang i måneden med et målebånd, kan også gi deg en pekepinn på hvor du er på vei. Dette kan peke i begge retninger, og kan gi både ergrelse og glede. Å sette deg en plan på antall repetisjoner på en enkelt øvelse vil også muligens fungere.

Vær i energiunderskudd.
Å gå ned i vekt er 70 % mat og 30 % trening. Finn ut hvor mange kalorier du trenger hver dag. Du finner mange gode kalkulatorer om dette på nett, blant annet HER. Eller du kan regne ut selv ved å følge denne formelen: (9.99xhøyde)+(4.92xvekt)+(6.25xalder) = vanlig forbruk. For å være i energiunderskudd må du være under det kroppen din trenger om dagen.

Ha en/flere treningskamerat(er).
Å ha mål med en treningskamerat kan være tingen om du sliter med å komme deg på trening, og du føler at det å være alene er kjedelig. Her kan man pushe hverandre og gi hverandre ros om man er flink.

Sjekk ut forskjellige apper og YouTube-brukere.
S-Health, Fitnessblender, diett.no for å nevne noen få.

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits