• 21.03.2017 kl. 13:00

Tidsklemma er den største utfordringen

Som student, frilanser og telefonintervjuer med flere prosjekter gående om dagene, er tidsklemma min største utfordring når det kommer til trening. Det er i grunn ingen unnskyldning, for om man bare planlegger dagene bedre, skal alt være mulig. Jeg har lært meg å ha fortgang på sakene jeg holder på med, da det har gått fra en og en halv uke til et par timer på en sak. Det avhenger selvsagt av hva det er snakk om, men jeg begynner å kjenne meg selv bedre nå. Hva jeg bruker tid på og som ca. hvor lang tid jeg kommer til å bruke. 

Jeg kommer til å sette opp en plan hver uke fremover, på hva jeg kommer til å bruke tid på. Denne uken er det blant annet årsmøte med journalistlaget for studenter, der jeg er sosialansvarlig. Jeg har meldt meg frivillig for å være med på neste sesong med Girl Geek Radio. Vi er enda i planleggingsfasen og vil ha et møte på torsdag. Det er legetime i morgen, skolen, husarbeidsplikter (som forøvrig også kan fungere som trening), to kveldsvakter på jobb, osv. Så er det det jeg har lyst til å gjøre som er tidkrevende, som det å lage negledesign-videoer, blogge, spille dataspill, være med venner, osv. Det eneste som egentlig er viktig her er å ha tid med venner. Man burde aldri, aldri, aldri ta vennene sine for gitt.

 

  • 20.03.2017 kl. 22:00

7 tips for å gå ned i vekt

Noen ganger får man seg bare ikke over dørstokkmila selv om man gjerne vil. Her har jeg samlet sju tips for deg som vil ned i vekt.


Sett pris på måltidene.
For å gå ned i vekt kreves det å spise regelmessig og sunt. Du kan godt skeie ut noen ganger, men hold det til en begrensning. Jo lengre du er fra snacks, jo lettere blir det å avstå neste gang. Men ikke ha noe som nei-mat, da dette ofte kan trigge en til å spise dette oftere. Å gå ned i vekt skal ikke være noe du straffer deg med. Husk at dette er noe du vil gjøre over en stund, da det å gå ned i vekt tar tid.

Drikk nok vann.
En dehydrert kropp fungerer rett og slett bare ikke. 

Sett deg mål.
Små delmål er lettere å oppnå enn et stort mål. Ut fra små mål vil du oppnå større innsatsvilje og se på det du holder på med som et morsomt prosjekt. Et godt tips kan være å ha deg en bok der du skriver ned dette.


Mål fremgangen.
Å måle antall centimeter rundt omkring på deler av kroppen en gang i måneden med et målebånd, kan også gi deg en pekepinn på hvor du er på vei. Dette kan peke i begge retninger, og kan gi både ergrelse og glede. Å sette deg en plan på antall repetisjoner på en enkelt øvelse vil også muligens fungere.

Vær i energiunderskudd.
Å gå ned i vekt er 70 % mat og 30 % trening. Finn ut hvor mange kalorier du trenger hver dag. Du finner mange gode kalkulatorer om dette på nett, blant annet HER. Eller du kan regne ut selv ved å følge denne formelen: (9.99xhøyde)+(4.92xvekt)+(6.25xalder) = vanlig forbruk. For å være i energiunderskudd må du være under det kroppen din trenger om dagen.

Ha en/flere treningskamerat(er).
Å ha mål med en treningskamerat kan være tingen om du sliter med å komme deg på trening, og du føler at det å være alene er kjedelig. Her kan man pushe hverandre og gi hverandre ros om man er flink.

Sjekk ut forskjellige apper og YouTube-brukere.
S-Health, Fitnessblender, diett.no for å nevne noen få.

  • 19.03.2017 kl. 14:11

Opp 13 kg. Nok er nok!

Nå er det lenge siden jeg har postet noe her på bloggen. Jeg føler at jeg må starte opp denne nå igjen i og med at mye av treningsmotivasjonen var å finne nettopp her.

Etter at jeg fikk korsryggbetennelse i fjor, og at det fremdeles gjør litt vondt av og til, har motivasjonen forduftet. Kostholdet er så som så. Kostholdet er egentlig ikke noe jeg bryr meg om lengre. Men nok er nok! Jeg veier nå 76 kg. Og det skremmer meg litt. Om jeg ikke gjør noe med det, kommer jeg til å være tilbake til der jeg var. 88 kg på en 160 cm lang kropp. Elendig form. Depresjoner. Sakte tankegang. Humørsvingninger ut av en annen verden. Nok er nok!

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits