• 03.04.2017 kl. 14:44

Ned i vekt i egen stue

Er det virkelig mulig? 
- Ja, det er det!

Det at man trenger fancy utstyr, siste skrik av treningsklr og et dyrt medlemskap p treningssenter for g ned i vekt, er oppskrytt. Hvorfor ikke like s gjerne ta stua til bruk?

Det er tre ord som gr igjen om man skal ha suksess ved g ned i vekt: Kosthold, trening og repetisjon. Ikke hvor man trener eller hvilket utstyr man har.


UNDVENDIG: dra en tur p treningssenter er undvendig om du skal ned i vekt.

Hvor ofte og hva?
Til begynne med er det fint med en-to treninger i uka. Etterhvert kan man tilfre en eller to dager ekstra. Det viktigste er uansett komme i aktivitet. Gr det ikke ukentlig til begynne med, er det bare gi seg i kast med treningen igjen. Det tar omtrent 20 dager f en ny vane, s ikke fortvil om du ikke fr det til med det frste. Det er fullstendig normalt, bare prv igjen.

Det variere kan vre lurt. Her kan det f.eks. innebre en cardiokt p stuegulvet, noen styrkevelser, en time med dans eller en joggetur. Eller hva med yoga? Prv vr litt ekstra aktiv der du kan vre det. Dette kan vre samtidig som du ser p TV, nr du lager mat, og gjr husarbeid. Visste du forresten at en times husarbeid kan telles som en treningsrunde bare man gjr det tilstrekkelig? 



Ta huset til bruk
Har du ikke fancy utstyr som vekter og yogamatte? Fortvil ikke! Her er det fullt mulig bruke tomme colaflasker som vekter, bare fyll de opp med vann. Bruk noen pledd du ikke er redd for som matte og bruk trappene ved lpe opp og ned, bruke et helt vanlig tau som hoppetau er ogs mulig. 

Gjr velsene riktig!
Noe av det viktigste for unng slitasje p muskler og ledd nr man trener, er gjre velsene riktig. For eksempel kan en enkel svai i ryggen nr du gjr planken kan gi deg fle ryggsmerter.

Internett
Internett er og forblir en helt genial oppfinnelse. Du kan finne mye god treningsmotivasjon p blant annet YouTube. Dette er ogs videoer som gjr det mulig trene hjemme, ved at du fr en innfring i hvordan du skal ta velsene. La oss kalle det en virtuell gruppetime!:
Blogilates
FitnessBlender
The Body Coach TV
Yoga With Adriene

  • 21.03.2017 kl. 13:00

Tidsklemma er den strste utfordringen

Som student, frilanser og telefonintervjuer med flere prosjekter gende om dagene, er tidsklemma min strste utfordring nr det kommer til trening. Det er i grunn ingen unnskyldning, for om man bare planlegger dagene bedre, skal alt vre mulig. Jeg har lrt meg ha fortgang p sakene jeg holder p med, da det har gtt fra en og en halv uke til et par timer p en sak. Det avhenger selvsagt av hva det er snakk om, men jeg begynner kjenne meg selv bedre n. Hva jeg bruker tid p og som ca. hvor lang tid jeg kommer til bruke. 

Jeg kommer til sette opp en plan hver uke fremover, p hva jeg kommer til bruke tid p. Denne uken er det blant annet rsmte med journalistlaget for studenter, der jeg er sosialansvarlig. Jeg har meldt meg frivillig for vre med p neste sesong med Girl Geek Radio. Vi er enda i planleggingsfasen og vil ha et mte p torsdag. Det er legetime i morgen, skolen, husarbeidsplikter (som forvrig ogs kan fungere som trening), to kveldsvakter p jobb, osv. S er det det jeg har lyst til gjre som er tidkrevende, som det lage negledesign-videoer, blogge, spille dataspill, vre med venner, osv. Det eneste som egentlig er viktig her er ha tid med venner. Man burde aldri, aldri, aldri ta vennene sine for gitt.

 

  • 20.03.2017 kl. 22:00

7 tips for g ned i vekt

Noen ganger fr man seg bare ikke over drstokkmila selv om man gjerne vil. Her har jeg samlet sju tips for deg som vil ned i vekt.


Sett pris p mltidene.
For g ned i vekt kreves det spise regelmessig og sunt. Du kan godt skeie ut noen ganger, men hold det til en begrensning. Jo lengre du er fra snacks, jo lettere blir det avst neste gang. Men ikke ha noe som nei-mat, da dette ofte kan trigge en til spise dette oftere. g ned i vekt skal ikke vre noe du straffer deg med. Husk at dette er noe du vil gjre over en stund, da det g ned i vekt tar tid.

Drikk nok vann.
En dehydrert kropp fungerer rett og slett bare ikke. 

Sett deg ml.
Sm delml er lettere oppn enn et stort ml. Ut fra sm ml vil du oppn strre innsatsvilje og se p det du holder p med som et morsomt prosjekt. Et godt tips kan vre ha deg en bok der du skriver ned dette.


Ml fremgangen.
mle antall centimeter rundt omkring p deler av kroppen en gang i mneden med et mlebnd, kan ogs gi deg en pekepinn p hvor du er p vei. Dette kan peke i begge retninger, og kan gi bde ergrelse og glede.  sette deg en plan p antall repetisjoner p en enkelt velse vil ogs muligens fungere.

Vr i energiunderskudd.
g ned i vekt er 70 % mat og 30 % trening. Finn ut hvor mange kalorier du trenger hver dag. Du finner mange gode kalkulatorer om dette p nett, blant annet HER. Eller du kan regne ut selv ved flge denne formelen: (9.99xhyde)+(4.92xvekt)+(6.25xalder) = vanlig forbruk. For vre i energiunderskudd m du vre under det kroppen din trenger om dagen.

Ha en/flere treningskamerat(er).
ha ml med en treningskamerat kan vre tingen om du sliter med komme deg p trening, og du fler at det vre alene er kjedelig. Her kan man pushe hverandre og gi hverandre ros om man er flink.

Sjekk ut forskjellige apper og YouTube-brukere.
S-Health, Fitnessblender, diett.no for nevne noen f.

  • 20.07.2015 kl. 22:49

G ned 6kg p 3 uker!

Les denne artikkelen om du nsker g ned 6g p bare 3uker!
Advarsel:
Muligens altfor rlig.



Har du noengang nsket at du kunne g ned mye p veldig kort tid? Du har visstnok prvd alle svindyre dietter og kjpt deg fancy utstyr? Har du kanskje til og med ett magebelte som trener magen for deg mens du ser p TV? For dette har det jo blitt reklamert for - og da m det jo funke, ikke sant? Vel, beklager for ta fra deg alle illusjoner du mtte ha.

Selv ikke kjendiser som visstnok pstr at det og det produktet virker. Vel, det kan virke. Men virker det for godt til vre sant - da er det som regel det ogs. Vr kritisk.

Sannheten, min kjre venn, er at alle ukeblader, nettreklamer og alt det du mtte finne av eksempler som:
"G ned 11kg i mneden!"
"G ned 5kg p bare 3 uker! - Uten trene!"

Det er bare svada. Disse lyver deg rett opp i ansiktet. Hvorfor? For tjene penger p deg! Det samme er det med utsagn som "F sommerkroppen 2016 med disse enkle velsene" og da er det gjerne bare en mned til sommeren starter for fullt. Tror du virkelig det funker? For g ned i vekt, er det bare en ting som burde st i hodet p deg: "DISIPLIN". Spis sunt, og du trenger for all del ingen diett som koster skjorta for et enkelt mltid. Det kan nytte seg telle kalorier, for sannheten er at du kan spise alt, men til en viss grad. Men s klart, kropper reagerer annerledes. Prv deg frem, s ser du hva som funker best for deg, om det s er lavkalori, ulike former for lavkarbo, 5:2, eller noen andre typer.

Det dummeste du kan gjre er kjpe deg fancy utstyr, ha en tredemlle i stua og s ikke ta et godt nok utbytte av det. Og ikke kom fortell meg at du fikk tak i den tredemllen bare for oppmerksomhetens skyld!

Jeg blir ikke overrasket om det dukker opp i avisene eller p TV "Se p disse programmene, spis pizza og g ned 5kg!" - i alle fall ikke hvordan mediene utnytter dette.


Men JODA, det er mulig g ned 5kg p 3uker. Men er du klar for det?


IKKE GJR DETTE: Kjp deg en dritdyr GPS-pulsklokke en enda dyrere sykkel, fancy sykkeldrakt - det er ikke utstyret det kommer an p. Ikke lur deg selv til tro at du har hatt en kjempeflott kt nr du bare har ligget p 63% av din makspuls.

GJR DETTE: Kjp inn sunn mat, og unng for all del sppelmat, kutt ut brus, l og annen alkohol. Ikke spis sjokolade, is og potetgull. Og ja, annet godteri telles ogs. Og da mener jeg, IKKE spis den sjokoladen!

Spis BARE kjtt, fisk, egg, ost, skalldyr, grnnsaker, frukt, ntter og drikk vann. BARE vann.

OG FOR ALL DEL, IKKE GJR DETTE
Bruk utrykket "men jeg m jo f love til kose meg?" hver gang du har lyst p sjokolade, pizza, cola, l, loff, kaker.

"Ja men vi har kaker p kontoret hver fredag" Spar meg!

"Hmm? Her var det ingenting nytt? Dette har jeg hrt fr!"- tenker du sikkert.
Det stemmer. Men har du noen gang gjort dette?

Hold deg til det som du skal gjre i disse 3, 6, 9 uker. Ikke g inn for mislykkes og skuffe deg selv. Hold deg til mlet!


#vektnedgang #trening #kosthold #vekt

  • 24.06.2015 kl. 18:27

-25 kg - Ned i vekt i egen stue

Er det virkelig mulig?
- Ja, det er det!


Det at man trenger fancy utstyr, siste skrik av treningsklr og et dyrt medlemskap p treningssenter for g ned i vekt, er oppskrytt.

I noen tilfeller s er det som bremser ned fremgangen og i det hele tatt f startet, tanken over at alt skal vre s perfekt hele tiden. Det er jo dette man blir presentert for i media, s da m jo dette vre det ideelle. Sannheten er derimot tre enkle ord: Kosthold, trening, repetisjon.

LES OGS: Vinn over deg selv - gjr det til en lek





Hvordan begynne?
Om jeg kan f snakke ut i fra meg personlig, s var det lurt for meg ta det i sm steg. Det handlet like mye om gjre det til en vane som bli glad i treningen. Husker jeg ble s glad for at vi p folkehgskolen hadde rebus som gjorde at vi mtte springe fra post til post. Det strakte seg ikke over s lang tid (som ca. et kvarter) og jeg hadde fr p dagen gtt meg en tur til butikken. Gleden over vre i aktivitet kan komme s lett, det handler rett og slett ikke om stresse med det - men heller vre glad for de gangene man fr seg over drstokkmila.

Hvor ofte og hva?
Til begynne med er det fint med et par treninger i uka. Etterhvert kan man tilfre en eller to dager ekstra. Det viktigste er uansett komme i aktivitet. Det variere kan vre lurt. Her kan det f.eks. innebre en cardiokt p stuegulvet, noen styrkevelser, en time med dans eller en joggetur. Prv vr litt ekstra aktiv der du kan vre det. Dette kan vre mens du ser p TV, mens du lager mat, og gjr husarbeid. Visste du forresten at en times husarbeid kan telles som en treningsrunde bare man gjr det tilstrekkelig?


LES OGS: Hjemmelagde og sunne knekkebrd - spis med god samvittighet




Ta huset til bruk
Har du ikke fancy utstyr som vekter og yogamatte? Fortvil ikke! Her er det fullt mulig bruke tomme colaflasker som vekter, bare fyll de opp med vann. Bruk noen pledd du ikke er redd for som matte og bruk trappene ved lpe opp og ned, bruke et helt vanlig tau som hoppetau er ogs mulig.

Gjr velsene riktig!

Skal jeg vre dnn rlig, s er noe av det verste jeg ser folk som ikke har greie p sine velser. Det er s viktig gjre velsene riktig for unng undvendig slitasje og skader p ledd og muskler. En enkel svai i ryggen nr du gjr planken kan gi deg fle ryggsmerter. Og jeg skriver dette fordi jeg oppriktig bryr meg om deg - lr deg hvordan velsene skal gjres fr du gir deg i kast med dem!

Internett
Internett er og forblir en helt genial oppfinnelse. Du kan finne mye god treningsmotivasjon p blant annet youtube. Dette er ogs videoer som gjr det mulig trene hjemme:
Blogilates
FitnessBlender

ogs min elskede
TribeSports


#trening #livsstil #kosthold #nedivekt #stuetrening #helse #mat #travelhverdag #hjemmelaget #fit #slank #tidsklemma

Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
hits