• 03.04.2017 kl. 14:44

Ned i vekt i egen stue

Er det virkelig mulig? 
- Ja, det er det!

Det at man trenger fancy utstyr, siste skrik av treningsklær og et dyrt medlemskap på treningssenter for å gå ned i vekt, er oppskrytt. Hvorfor ikke like så gjerne ta stua til bruk?

Det er tre ord som går igjen om man skal ha suksess ved å gå ned i vekt: Kosthold, trening og repetisjon. Ikke hvor man trener eller hvilket utstyr man har.


UNØDVENDIG: Å dra en tur på treningssenter er unødvendig om du skal ned i vekt.

Hvor ofte og hva?
Til å begynne med er det fint med en-to treninger i uka. Etterhvert kan man tilføre en eller to dager ekstra. Det viktigste er uansett å komme i aktivitet. Går det ikke ukentlig til å begynne med, er det bare å gi seg i kast med treningen igjen. Det tar omtrent 20 dager å få en ny vane, så ikke fortvil om du ikke får det til med det første. Det er fullstendig normalt, bare prøv igjen.

Det å variere kan være lurt. Her kan det f.eks. innebære en cardioøkt på stuegulvet, noen styrkeøvelser, en time med dans eller en joggetur. Eller hva med yoga? Prøv å vær litt ekstra aktiv der du kan være det. Dette kan være samtidig som du ser på TV, når du lager mat, og gjør husarbeid. Visste du forresten at en times husarbeid kan telles som en treningsrunde bare man gjør det tilstrekkelig? 



Ta huset til bruk
Har du ikke fancy utstyr som vekter og yogamatte? Fortvil ikke! Her er det fullt mulig å bruke tomme colaflasker som vekter, bare fyll de opp med vann. Bruk noen pledd du ikke er redd for som matte og bruk trappene ved å løpe opp og ned, å bruke et helt vanlig tau som hoppetau er også mulig. 

Gjør øvelsene riktig!
Noe av det viktigste for å unngå slitasje på muskler og ledd når man trener, er å gjøre øvelsene riktig. For eksempel kan en enkel svai i ryggen når du gjør planken kan gi deg fæle ryggsmerter.

Internett
Internett er og forblir en helt genial oppfinnelse. Du kan finne mye god treningsmotivasjon på blant annet YouTube. Dette er også videoer som gjør det mulig å trene hjemme, ved at du får en innføring i hvordan du skal ta øvelsene. La oss kalle det en virtuell gruppetime!:
Blogilates
FitnessBlender
The Body Coach TV
Yoga With Adriene

  • 21.03.2017 kl. 13:00

Tidsklemma er den største utfordringen

Som student, frilanser og telefonintervjuer med flere prosjekter gående om dagene, er tidsklemma min største utfordring når det kommer til trening. Det er i grunn ingen unnskyldning, for om man bare planlegger dagene bedre, skal alt være mulig. Jeg har lært meg å ha fortgang på sakene jeg holder på med, da det har gått fra en og en halv uke til et par timer på en sak. Det avhenger selvsagt av hva det er snakk om, men jeg begynner å kjenne meg selv bedre nå. Hva jeg bruker tid på og som ca. hvor lang tid jeg kommer til å bruke. 

Jeg kommer til å sette opp en plan hver uke fremover, på hva jeg kommer til å bruke tid på. Denne uken er det blant annet årsmøte med journalistlaget for studenter, der jeg er sosialansvarlig. Jeg har meldt meg frivillig for å være med på neste sesong med Girl Geek Radio. Vi er enda i planleggingsfasen og vil ha et møte på torsdag. Det er legetime i morgen, skolen, husarbeidsplikter (som forøvrig også kan fungere som trening), to kveldsvakter på jobb, osv. Så er det det jeg har lyst til å gjøre som er tidkrevende, som det å lage negledesign-videoer, blogge, spille dataspill, være med venner, osv. Det eneste som egentlig er viktig her er å ha tid med venner. Man burde aldri, aldri, aldri ta vennene sine for gitt.

 

  • 20.03.2017 kl. 22:00

7 tips for å gå ned i vekt

Noen ganger får man seg bare ikke over dørstokkmila selv om man gjerne vil. Her har jeg samlet sju tips for deg som vil ned i vekt.


Sett pris på måltidene.
For å gå ned i vekt kreves det å spise regelmessig og sunt. Du kan godt skeie ut noen ganger, men hold det til en begrensning. Jo lengre du er fra snacks, jo lettere blir det å avstå neste gang. Men ikke ha noe som nei-mat, da dette ofte kan trigge en til å spise dette oftere. Å gå ned i vekt skal ikke være noe du straffer deg med. Husk at dette er noe du vil gjøre over en stund, da det å gå ned i vekt tar tid.

Drikk nok vann.
En dehydrert kropp fungerer rett og slett bare ikke. 

Sett deg mål.
Små delmål er lettere å oppnå enn et stort mål. Ut fra små mål vil du oppnå større innsatsvilje og se på det du holder på med som et morsomt prosjekt. Et godt tips kan være å ha deg en bok der du skriver ned dette.


Mål fremgangen.
Å måle antall centimeter rundt omkring på deler av kroppen en gang i måneden med et målebånd, kan også gi deg en pekepinn på hvor du er på vei. Dette kan peke i begge retninger, og kan gi både ergrelse og glede. Å sette deg en plan på antall repetisjoner på en enkelt øvelse vil også muligens fungere.

Vær i energiunderskudd.
Å gå ned i vekt er 70 % mat og 30 % trening. Finn ut hvor mange kalorier du trenger hver dag. Du finner mange gode kalkulatorer om dette på nett, blant annet HER. Eller du kan regne ut selv ved å følge denne formelen: (9.99xhøyde)+(4.92xvekt)+(6.25xalder) = vanlig forbruk. For å være i energiunderskudd må du være under det kroppen din trenger om dagen.

Ha en/flere treningskamerat(er).
Å ha mål med en treningskamerat kan være tingen om du sliter med å komme deg på trening, og du føler at det å være alene er kjedelig. Her kan man pushe hverandre og gi hverandre ros om man er flink.

Sjekk ut forskjellige apper og YouTube-brukere.
S-Health, Fitnessblender, diett.no for å nevne noen få.

  • 20.07.2015 kl. 22:49

Gå ned 6kg på 3 uker!

Les denne artikkelen om du ønsker å gå ned 6g på bare 3uker!
Advarsel:
Muligens altfor ærlig.



Har du noengang ønsket at du kunne gå ned mye på veldig kort tid? Du har visstnok prøvd alle svindyre dietter og kjøpt deg fancy utstyr? Har du kanskje til og med ett magebelte som trener magen for deg mens du ser på TV? For dette har det jo blitt reklamert for - og da må det jo funke, ikke sant? Vel, beklager for å ta fra deg alle illusjoner du måtte ha.

Selv ikke kjendiser som visstnok påstår at det og det produktet virker. Vel, det kan virke. Men virker det for godt til å være sant - da er det som regel det også. Vær kritisk.

Sannheten, min kjære venn, er at alle ukeblader, nettreklamer og alt det du måtte finne av eksempler som:
"Gå ned 11kg i måneden!"
"Gå ned 5kg på bare 3 uker! - Uten å trene!"

Det er bare svada. Disse lyver deg rett opp i ansiktet. Hvorfor? For å tjene penger på deg! Det samme er det med utsagn som "Få sommerkroppen 2016 med disse enkle øvelsene" og da er det gjerne bare en måned til sommeren starter for fullt. Tror du virkelig det funker? For å gå ned i vekt, er det bare en ting som burde stå i hodet på deg: "DISIPLIN". Spis sunt, og du trenger for all del ingen diett som koster skjorta for et enkelt måltid. Det kan nytte seg å telle kalorier, for sannheten er at du kan spise alt, men til en viss grad. Men så klart, kropper reagerer annerledes. Prøv deg frem, så ser du hva som funker best for deg, om det så er lavkalori, ulike former for lavkarbo, 5:2, eller noen andre typer.

Det dummeste du kan gjøre er å kjøpe deg fancy utstyr, ha en tredemølle i stua og så ikke ta et godt nok utbytte av det. Og ikke kom å fortell meg at du fikk tak i den tredemøllen bare for oppmerksomhetens skyld!

Jeg blir ikke overrasket om det dukker opp i avisene eller på TV "Se på disse programmene, spis pizza og gå ned 5kg!" - i alle fall ikke hvordan mediene utnytter dette.


Men JODA, det er mulig å gå ned 5kg på 3uker. Men er du klar for det?


IKKE GJØR DETTE: Kjøp deg en dritdyr GPS-pulsklokke en enda dyrere sykkel, fancy sykkeldrakt - det er ikke utstyret det kommer an på. Ikke lur deg selv til å tro at du har hatt en kjempeflott økt når du bare har ligget på 63% av din makspuls.

GJØR DETTE: Kjøp inn sunn mat, og unngå for all del søppelmat, kutt ut brus, øl og annen alkohol. Ikke spis sjokolade, is og potetgull. Og ja, annet godteri telles også. Og da mener jeg, IKKE spis den sjokoladen!

Spis BARE kjøtt, fisk, egg, ost, skalldyr, grønnsaker, frukt, nøtter og drikk vann. BARE vann.

OG FOR ALL DEL, IKKE GJØR DETTE
Bruk utrykket "men jeg må jo få love til å kose meg?" hver gang du har lyst på sjokolade, pizza, cola, øl, loff, kaker.

"Ja men vi har kaker på kontoret hver fredag" Spar meg!

"Hmm? Her var det ingenting nytt? Dette har jeg hørt før!"- tenker du sikkert.
Det stemmer. Men har du noen gang gjort dette?

Hold deg til det som du skal gjøre i disse 3, 6, 9 uker. Ikke gå inn for å mislykkes og skuffe deg selv. Hold deg til målet!


#vektnedgang #trening #kosthold #vekt

  • 24.06.2015 kl. 18:27

-25 kg - Ned i vekt i egen stue

Er det virkelig mulig? 
- Ja, det er det!


Det at man trenger fancy utstyr, siste skrik av treningsklær og et dyrt medlemskap på treningssenter for å gå ned i vekt, er oppskrytt. 

I noen tilfeller så er det som bremser ned fremgangen og i det hele tatt å få startet, tanken over at alt skal være så perfekt hele tiden. Det er jo dette man blir presentert for i media, så da må jo dette være det ideelle. Sannheten er derimot tre enkle ord: Kosthold, trening, repetisjon. 

LES OGSÅ: Vinn over deg selv - gjør det til en lek





Hvordan begynne? 
Om jeg kan få snakke ut i fra meg personlig, så var det lurt for meg å ta det i små steg. Det handlet like mye om å gjøre det til en vane som å bli glad i treningen. Husker jeg ble så glad for at vi på folkehøgskolen hadde rebus som gjorde at vi måtte springe fra post til post. Det strakte seg ikke over så lang tid (som ca. et kvarter) og jeg hadde før på dagen gått meg en tur til butikken. Gleden over å være i aktivitet kan komme så lett, det handler rett og slett ikke om å stresse med det - men heller være glad for de gangene man får seg over dørstokkmila. 

Hvor ofte og hva?
Til å begynne med er det fint med et par treninger i uka. Etterhvert kan man tilføre en eller to dager ekstra. Det viktigste er uansett å komme i aktivitet. Det å variere kan være lurt. Her kan det f.eks. innebære en cardioøkt på stuegulvet, noen styrkeøvelser, en time med dans eller en joggetur. Prøv å vær litt ekstra aktiv der du kan være det. Dette kan være mens du ser på TV, mens du lager mat, og gjør husarbeid. Visste du forresten at en times husarbeid kan telles som en treningsrunde bare man gjør det tilstrekkelig? 


LES OGSÅ: Hjemmelagde og sunne knekkebrød - spis med god samvittighet




Ta huset til bruk
Har du ikke fancy utstyr som vekter og yogamatte? Fortvil ikke! Her er det fullt mulig å bruke tomme colaflasker som vekter, bare fyll de opp med vann. Bruk noen pledd du ikke er redd for som matte og bruk trappene ved å løpe opp og ned, å bruke et helt vanlig tau som hoppetau er også mulig. 

Gjør øvelsene riktig!

Skal jeg være dønn ærlig, så er noe av det verste jeg ser folk som ikke har greie på sine øvelser. Det er så viktig å gjøre øvelsene riktig for å unngå unødvendig slitasje og skader på ledd og muskler. En enkel svai i ryggen når du gjør planken kan gi deg fæle ryggsmerter. Og jeg skriver dette fordi jeg oppriktig bryr meg om deg - lær deg hvordan øvelsene skal gjøres før du gir deg i kast med dem! 

Internett
Internett er og forblir en helt genial oppfinnelse. Du kan finne mye god treningsmotivasjon på blant annet youtube. Dette er også videoer som gjør det mulig å trene hjemme:
Blogilates
FitnessBlender

også min elskede
TribeSports


#trening #livsstil #kosthold #nedivekt #stuetrening #helse #mat #travelhverdag #hjemmelaget #fit #slank #tidsklemma

  • Maren S. Helgemo - Ned 25 kg, + 13 men de SKAL forsvinne!

    Maren Solem Helgemo er journalistikkstudent, frilanser, Girl Geek og en irriterende telefonintervjuer. Hun har tidligere vært opptatt av å holde seg i aktivitet og gikk ned 25 kg. Nå har 13 kg kommet tilbake og disse skal ned.


    KONTAKT


    marenhelgemo@hotmail.com

    Søk

    Bla i bloggen


    Bloggdesign

    Design og koding av KvDesign - www.kvdesign.no
    hits